قرار گرفتن نوزادان در معرض دیابت در دوره ی بارداری، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد

9اکتبر 2020- محققان گفتند نوزادان متولد شده که از مادرانی که در دوران بارداری خود به دیابت مبتلا بودند، در زمان رسیدن به نوجوانی و بزرگسالی، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

یک مطالعه ی کانادایی نشان داده است که قرار گرفتن افراد در دوره ی جنینی در معرض دیابت مادر، خطر ابتلا به بیماری قلبی را برای آنها پیش از رسیدن به 35 سالگی نسبت به افرادی که از مادران بدون دیابت متولد شده اند، بین 50 تا 200 درصد افزایش می دهد.

دکتر Jonathan McGavock، نویسنده ی اصلی این مقاله، از انستیتوی تحقیقات بیمارستان کودکان در مانیتوبا و دانشیار دانشگاه مانیتوبا، گفت: این مشاهدات از این فرضیه حمایت می کنند که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در نوجوانی و اوایل بزرگسالی با قرار گرفتن در معرض دیابت مادر در رحم ارتباط دارد.

این مطالعه شامل بررسی داده های بهداشتی بیش از 290،000 کودک متولد شده از نزدیک به 190،000 مادر در فاصله ی سالهای 1979 و 2005 بود.در میان کودکان، 2.8 درصد آنها از مادرانی متولد شده بودند که به دیابت حاملگی در دوران بارداری مبتلا شده بودند و 1.1 درصد از مادرانی متولد شده بودند که قبل از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

در مجموع 8 هزار و 713 نفر که قبل از تولد در معرض دیابت قرار داشتند، دچار فشار خون بالا شدند و 3 هزار و 568 نفر به دیابت نوع 2 و 715 نفر به بیماری ایسکمیک قلبی مبتلا شدند.

دکتر McGavock، افزود: غربالگری برای عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در میان کودکانی که در دوران بارداری در معرض دیابت مادران خود قرار داشتند، ممکن است به ارزیابی بار مرتبط با بیماری های قلبی عروقی در جمعیت در آینده کمک کند.این نتایج همچنین یک روند رو به رشدی را در طی چند دهه گذشته از تعداد کودکانی که در معرض دیابت مادران در رحم قرار گرفته اند، نشان می دهد.

یافته های این تحقیق درCMAJ (مجله ی انجمن پزشکی کانادا) منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/oct/unborn-babies-exposed-to-diabetes-increases-heart-disease-risk.html